Botsing in station Venlo

Op vrijdagavond 15-8-2003 heeft om kwart voor 12 een botsing plaats gevonden tussen 4 Plan-Vs en loc 1827.

 

Maandag 18 aug. 2003 in

Er is aanzienlijke schade.

4 Plan V's: 410, 926, 882 en 906. Zowel kop als koppelingen beschadigd. Bk 410 ontspoord

2 locs; 1827 (kop- en bufferschade) en 1855 (ontspoord en bufferschade)

1 ICK ontspoord en diversen bufferschade

Click op de foto voor een vergroting.    foto's © Gérard Drost

vrijdagnacht - zaterdagmorgen - zaterdagmiddag - zaterdagavond - zondag - vrijdag 22-8-03

vrijdagnacht     top

Hier een foto kort na de botsing.

Dit is mijn zicht van mijn dakterras.

 

Click hier voor de originele image.

Tijdstip vanaf 01:00 uur

Op reinigingsspoor 47 stond een intercity met voor de1827 en achter de 1855.

Deze loc is ca 5 m door het stootblok geduwd.

De Bk van 410 is zwaar beschadigd.

Treinstel en loc behoorlijk in de kreukels.

De kop van de 410 is behoorlijk scheef. Het draaistel staat naast de rails.

Ook de bak heeft enkele kreukels opgelopen.
De stellen 882 (L) en 906 staan dichter bij elkaar dan de bedoeling is.
Ook deze twee staan wat dichter bij elkaar, L 926, R 882.
zaterdagmorgen         top
De situatie zaterdagmorgen rond half 9.

De stellen 882 (L) en 926 zijn enkele meters van elkaar gescheiden.

De stellen 906 (L) en 882 staan nog knus bij elkaar.
Hier is de situatie na vannacht nog niet veranderd.
zaterdagmiddag       top
Vanmorgen is de verplaatste 1855 goed te zien
Rond 10 uur stonden de stellen 906 (R) en 882 nog kortgekoppeld.
Met behulp van een speciale koppeling is stel 906 gekoppeld aam loc1756.
Een overzicht van de werkzaamheden bij de stellen 410 (achter) en 926.
De stellen 926 (L) en 882 zijn gescheiden.
Op de voorgrond de verwijderde koppelingen. 

Op de achtergrond treinstel 882.

De stellen 906 (R) en 882 staan nu wat verder van elkaar maar nog steeds gekoppeld.

De koppelingen zijn behoorlijk vernield en scheef.

Loc 1756 staat gereed op spoor 1A om met de beschadigde 906 en 882 te rangeren.
Een overzicht vanaf Spoor 3, in volgorde van voor naar achteren:

906 (buiten beeld), 882, 926, 410, 1827, ICK's

Hier is de schade aan de kop van de 410 Bk goed te zien.

Volgens kenners ter plaatse zal deze bak niet meer voor herstel in aanmerking komen.

Links loc 1827

Detailopname van de schade; de 2 treinen zijn nu los van elkaar. Treinstel 410 is inmiddels weer herspoord.
De ICK direct achter loc 1827 staat nog naast de rails.
Hier is goed te zien hoe scheef de kop van de Bk 410 is.
De bak van de 410 vertoond enkele kreukels.
zaterdag namiddag           top
Tegen kwart voor 6 staan de Plan-V's dan eindelijk op spoor 46, helaas met de nodige schade.
Inmiddels zijn de rijtuigen herspoord en kunnen deze verplaatst worden.

Hier het laatste rijtuig: plan-W 471

De bekende gereedschapskist van de ongevallenbestrijding.
Vanaf de overweg Vierpaardjes ziet het er een beetje slordig uit.
Rond half 7 werd de stam heel langzaam van spoor 47 gehaald.

ICK B 916 - ICK A 001 - IC A 677- ICK B 922 - IC A 308 - ICK B 931 - IC B 434 - ICK B 906 - plan-W B 471

Loc 1756 + de hele stam op spoor 1A
zondag          top
Nu loc 1855 weg is, is de schade aan de Bk 410 goed te zien.
De deur is kompleet verdwenen. 
Op de voorgrond de royaal verplaatste stootblok. Op de achtergrond vertrekt de RE naar Hamm.
De stellen 906 (R) en882 staan wel erg kort gekoppeld.

Click hier voor dichterbij

Loc 1827 heeft forse schade opgelopen, aan deze zijde was rijtuig ICK B 916 gekoppeld.

Zie verder naar beneden.

Andere zijde van loc 1827, de botsingszijde met treinstel 410 en de rest.
Hier ging het mis.
De bak van de 906 ligt niet helemaal meer zoals het behoort te zijn.
Om 12.27 uur vertrok loc 1756 met 6 rijtuigen richting Eindhoven.
De 3 achter gebleven rijtuigen op spoor 26.
De beschadigde kop van rijtuig ICK B 916
vrijdag 22 augustus
Gisteren en vandaag veel bedrijvigheid rond de sporen 48 en 49.

De ongevallenbestrijding heeft de beschadigde en vernielde koppelingen vervangen door tijdelijke zodat transport naar Haarlem mogelijk gemaakt kan worden.

Door de botsing is de kop van de Bk 410 buiten profiel geraakt. De uitstekende delen zijn eraf gezaagd en hier in het halletje achter de kop gelegd.
De ontstane opening is voor het transport provisorisch met stalen platen dicht gemaakt.
Loc 6433 verzorgde het rangeerwerk
De nieuwe "look" van de 410
De 410 gereed voor een van z'n laatste ritten.

top