Goederentrein ontspoort in Venlo

Venlo, 4 oktober 2004 – Bij de Vierpaardjes in Venlo is maandagavond rond kwart over elf door nog onbekende oorzaak een goederentrein ontspoord. De trein kwam uit Duitsland. Volgens de politie zijn er geen gewonden gevallen en was de wagon niet geladen met gevaarlijke stoffen. De locomotief zou een mast van de bovenleiding geraakt hebben. Hoe lang het duurt om de schade te repareren en de overweg weer vrij te maken, is nog onbekend. 

Foto's: © Gérard Drost

Klik op de foto voor een vergroting

 

Roebelroebelroebel, een grote stofwolk en alles staat stil.

3 wagons uit de rail en een bovenleidingsportaal beschadigd.

Dichterbij is de ravage goed te zien.
De eerste van de 3 staat behoorlijk dwars op de rails
De 2de staat meer in de rijrichting.

Omroep Venlo maakte opnames voor het dinsdagavond journaal

De 3de wagon staat nog met 1 as op de rails
De overweg Vierpaardjes was geblokkeerd door de laatste 6 van de 43 wagons lange trein.

Dit is het zicht vanaf de overweg.

Rond half 2 was de wagen van de Ongevallenbestrijding geariveerd.
Dinsdagmorgen half 8: het zicht vanuit mijn keukenraam.
Maar even mijn dakterras op gegaan om een overzichtsfoto te maken.

De voor- en achterzijde van de trein is inmiddels weg zodat alleen de drie wagons nog overgebleven zijn. De overweg Vierpaardjes is hierdoor vrij; kan ik om 8 uur naar mijn werk.

2 grote kranen van Convoy worden opgebouwd om de 3 ontspoorde wagons in de loop van de dag weer op de rails te zetten.
Het emplacement is zo goed als volgelopen met cargo's vanuit het land.

Door de totale versperring is loc wisselen helemaal niet mogelijk.

Donderdagavond; nog worden er herstel werkzaamheden uitgevoerd.

Door de lange sluitertijd lijkt het dat de trein er met een flinke vaart er voorbij rijdt. In werkelijkheid reed deze lege kolentrein stapvoets aan de ongevalsplek voorbij.

Met een 2-tal gehuurde lampen was de plek goed verlicht.

Links is nog de laatste wagon van de kolentrein te zien. Door de lage snelheid kon de trein niet helemaal uitlopen op het emplacement en moest daarvoor de laatste meters door een 6400 getrokken worden.

top