Werkzaamheden aan het spoor

In het weekend van 10 en 11 september 2005 vonden er werkzaamheden aan het spoor plaats in Venlo plaats. Er werden een aantal engelse wissels en gewone wissels vervangen en daarnaast nog lengtes spoor.

Hiervoor waren de nodige voorbereiding voor nodig. Hieronder een fotoverslag van de voorbereidingen en de werkzaamheden zelf.

 

De directie werd gevoerd door Holland Railconsult, de aannemer was Volker Stevin Rail & Traffic

 

Donderdag 8 september zaterdag 10 september zondag 11 september
hele dag 0:00 uur 1:00 uur
  11:00 uur 11:00 uur
  15:00 uur 15:00 uur
  18:00 uur 17:00 uur
    19:00 uur

 

Foto's  ©Gérard Drost

Klik op de foto voor een vergroting

 

Donderdag 8 september 2005

31 augustus werden al lange stukken rail aangevoerd
In de nacht van 4 op 5 september zijn een aantal rijplaten naast de te vervangen wissels gelegd
betrapt ...

(zie vorige foto rechts)

De witte lijntjes op de rails geven aan waar gezaagd gaat worden
De eerste keten zijn gearriveerd
Op donderdag 8 september kwam Obelix in actie voor het klaarleggen van de wisselstukken
Meer keten worden geplaatst
Nog even rechtzetten
Verlichtingsaggregaten zijn in inmiddels ook aanwezig
de werkplek in het weekend
...
Obelix met een deel van de kruiswissel
Behoedzaam manoeuvrerend
Over een opslagcontainer heen ...
om een stuk verder neer te leggen

Zaterdag 10 september 2005, 0:00 uur

Kort voor zaterdag 0.00 uur ...
Vanaf spoor 9 staat nagenoeg niets meer
Tegen half een worden de eerste spoorstaven onder een vonkenregen doorgezaagd.
Gezaagde segmenten wordt op een lorrie met een van de kranen afgevoerd.
De verlichtingsaggregaten zijn inmiddels ingeschakeld
Ook de snijbrander biedt uitkomst

Zaterdag 10 september 2005, 11:00 uur

Zaterdagmorgen waren de oude wissels en rails verwijderd
Met enkele loaders werd het oude ballastmateriaal afgevoerd
Voor stabiliteit en krachtenverdeling is een speciaal doek aangebracht
Op een aantal rijplaten werd het oude ballast verzameld
Door de buitendienst stelling van een groot aantal sporen reden enkele cargo's door het station in Venlo

Zaterdag 10 september 2005, 15:00 uur

Onder begeleiding van een medewerker van Holland Railconsult kon ik een bezoek brengen aan de werkzaamheden
Het speciale doek
De sporen richting Duitsland en Roermond
Er was meer af te voeren oud ballastmateriaal dan berekend
De sporen 7 en 8 waren wel in gebruik, vanaf spoor 9 was alles buiten dienst gesteld
Nieuw ballastmateriaal ...
... wordt gestort
Zicht op het werkterrein
Een nagenoeg leeg emplacement
2 Duitse locs die in dit weekend niet nodig zijn
Een nieuwe engelse wissel ligt klaar om geplaatst te gaan worden

Zaterdag 10 september 2005, 18:00 uur

Even van thuis uit de voorgang van de werkzaamheden bekijken
Een wals verdicht het onderste gedeelte van het bed

Zondag 11 september 2005, 1:00 uur

's Nachts is Obelix volop actief met het leggen van de rails en wissels
 
 

Zondag 11 september 2005,11:00 uur

Het aanbrengen van ballastmateriaal tussen de dwarsliggers
 

Zondag 11 september 2005, 15:00 uur

Opnieuw een bezoek aan de bouwplaats
Een sprongetje
 
Met behulp van laser wordt de hoogteligging gecontroleerd
 
Het eigen werkmaterieel van Volker Stevin

 

Nog steeds geen treinverkeer mogelijk
Iets kwijt ?
Beschermingsmaterieel wordt verwijderd
Ook ingehuurd materieel werd ingezet
 
Voor de nieuwe wisselaandrijving was iets meer plaats nodig dan voorzien; de kabelgoot dan maar even aangepast
 
de oude rails en wissels
Duidelijk is het hoogteverschil te zien tussen het bestaande spoor en het nieuw gelegd spoor

Zondag 11 september 2005, 17:00 uur

Vanaf het station spoor 1a met op de achtergrond mijn huis, de middelste van de 3 hoekwoningen met de vierkante bovenbouw

Zondag 11 september 2005, 19:00 uur

Met Termit worden de rails aan elkaar gelast/gesmolten
de mal is geplaatst
het voor verwarmen
het smeltproces in volle gang
vrij snel daarna kan de mal verwijderd worden
op de andere spoorstaaf ging het proces iets te heftig
de bovenkant van de spoorstaaflas wordt vlak geslepen

Heeft u een opmerking of aanvullende informatie, mail me even

top