Plan V Treinstel 419 in het groen

tekst: dhr. Nortbeek

Van de begin februari buiten dienst gestelde plan V's stond de 419 nog in onderhoud toen het directiebesluit viel. Daarom zou het zonder extra moeite nog mee kunnen tot eind maart. Het productiegebied Amsterdam van NSR speelde hier snel op in en kreeg toestemming het stel voor wegleerritten te gebruiken gedurende de eerste drie weken van maart. Het stel is op 16 februari overgebracht naar de loods van de Stibans te Blerick, waar een paar constructiewijzigingen zijn aangebracht: extra stoelen in de cabines, een koffieapparaat ;-) en tevens werden de dichte hoekruitjes van de cabines vervangen door glazen exemplaren (uit DE3-en).

De plaatsing in de loods was primair echter het gevolg van een initiatief van enkele NVBS-ers. Door hen en door een flink aantal helpers - meest NVBS-ers en lijstleden van OVL - is het stel GROEN geschilderd en in de outfit van 1966-1972 gebracht ! De NVBS als vereniging heeft deze actie gul gesponsord.

Let wel: de 419 is geen museumstel. Er is dus niet eventjes een bagageafdeling in gebouwd en de ramen zijn niet vervangen door originele. De 419 in zijn huidige uiterlijk is een hommage aan mat '64 zoals het er destijds uitzag en zoals het eruit gezien zou hebben anno 2004 als het groen niet vervangen zou zijn.

foto's: ©Gérard Drost

klik op de foto voor een vergroting

 

Half 10, de deuren zijn open

Nog staat de 419 binnen, dit is de Bk-zijde

De ABk-zijde
Met behulp van een koppelwagen wordt de 419 naar buiten getrokken.
Langzaam maar zeker ...
... komt na 32 jaar ...

... de bekende groene kleur ...

... weer te voor schijn.

In volle glorie

...
Het wordt tijd om hem onder de draad te plaatsen
Wachtend naast de museumloods op vertrek naar Horst.
Vlak voor Horst
...

In Horst werd gewacht tot er volgens de dienstregeling gereden kon worden.

Dit gaf de mogelijkheid vergelijkende foto's te maken met treinstellen in de huidige kleurstelling

Een kwartier voor vertrek richting Roosendaal

top