IJzeren Rijn Actueel Januari 2006

 

Publicaties in Dagblad de Limburger:

6 januari: IJzeren Rijn in BelgiŽ niet omgeleid

13 januari: VLD Overpelt voert actie tegen IJzeren Rijn

21 januari: Na 56 jaar weer een pleidooi voor station

 

IJzeren Rijn in BelgiŽ niet omgeleid

Van onze verslaggever

Weert/Neerpelt - Het spoor van de IJzeren Rijn wordt niet om de Belgische plaatsen Neerpelt en Overpelt heen geleid. De Vlaamse ministers van openbare werken en ruimtelijke ordening hebben dat besloten.

De gemeenten Neerpelt en Overpelt maken onderdeel uit van de groep van zeven Nederlandse en Belgische gemeenten die zich verzetten tegen de heropening van de oude spoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Roergebied. De gemeente Weert is kartrekker van deze club die onder meer naar Den Haag trok om te wijzen op de overlast die de goederentreinen gaan opleveren. Ook Weert eiste daarbij een omleiding of een ondertunneling van het spoor. In een schetsboek met omleidingen en andere maatregelen dat de gemeenten hebben opgesteld, komen ze tot de conclusie dat heropening van de IJzeren Rijn kostbaar en zinloos is.

De Vlaamse ministers hebben wel aangekondigd dat er milieumaatregelen getroffen worden om de overlast in Neerpelt en Overpelt te beperken. Volgens beide gemeenten helpen deze ingrepen amper. Het spoor loopt in deze plaatsen vaak nog vlak langs huizen en midden door woonwijken.

Burgemeester R. Drieskens van Neerpelt liet eerder al tegenover deze krant weten fel tegenstander van heropening te zijn. ,,Geen goederenvervoer ten koste van onze bewoners'', stelde hij.

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger vrijdag 6 januari 2006

Top

 

VLD Overpelt voert actie tegen IJzeren Rijn

Van onze verslaggever

Overpelt - De afdeling Overpelt van de Belgische politieke partij VLD start een campagne tegen de heropening van de IJzeren Rijn. De VLD stuurt deze week een open brief naar alle inwoners van Overpelt.

In deze brief stelt VLD-voorzitter Y.Maussen dat de goederentreinen die over de IJzeren Rijn door Overpelt gaan rijden voor veel overlast zorgen. ,,Dit leidt tot ondraaglijke lawaaihinder voor de mensen die langs of in de buurt van de spoorweg wonen.'' Hij pleit voor een omleiding van de spoorlijn rond Overpelt, Neerpelt en Hamont-Achel. De Belgische minister van openbare Werken, K.Peeters, heeft zich hier eerder tegen uitgesproken. Maussen hoopt dat de gemeenten Lommel, Neerpelt en Hamont-Achel zich bij de actie aansluiten en gaat het standpunt van de lokale VLD bepleiten bij de Vlaamse en federale VLD-ministers.

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger vrijdag 13 januari 2006

Top

Na 56 jaar weer een pleidooi voor station

VAN ONZE VERSLAGGEVER

 

BAEXEM/HEYTHUYSEN - De Seniorenvereniging Heythuysen breekt een lans voor heropening van een NS-station in Baexem.

De ouderen opperen dat in een brief aan het Heythuysens college van Burgemeester en Wethouders. De wens is op zijn minst opmerkelijk te noemen in een tijd dat veel kleinere stations juist verdwijnen. Sterker nog, een pleidooi van het toenmalige gemeentebestuur van Baexem in 1950 leed destijds al schipbreuk.

NS-woordvoerder S. Hoen betwijfelde gisteren of het verzoek enige kans van slagen heeft. Formeel is het volgens hem echter zo dat de rijksoverheid beslist over stations. CDA fractievoorzitter J. Jenniskens denkt dat bij een discussie over maatregelen rondom de IJzeren Rijn een station wisselgeld zou kunnen zijn.

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger zaterdag 21 januari 2006

Top