IJzeren Rijn Actueel Maart 2006

 

Publicaties in Dagblad de Limburger:

18 maart: Weerter wensenlijst voor spoor

22 maart: Pijp op rails dwingt trein tot noodstop

25 maart: Spoorweg

30 maart: België verwijt Peijs vertragingstactiek voor IJzeren Rijn

 

Weerter wensenlijst voor spoor

VAN ONZE VERSLAGGEVER

 

WEERT - Weert neemt bureau Holland Railconsult in de arm om te proberen voor enkele grote infrastructurele projecten langs de spoorlijn dwars door Weert subsidie van het Rijk los te weken.

Het gaat daarbij om projecten die in aanmerking kunnen komen voor de regeling ‘Eenmalige uitkering Spoorse doorsnijdingen’. In dit potje zit 300 miljoen euro voor het oplossen van knelpunten in gemeenten die door een spoorlijn doorsneden worden. Projecten die voor een subsidie in aanmerking komen, moeten voor 1 juni bij Minister Peijs zijn ingediend.

Bureau Holland Railconsult gaat voor de gemeente uitzoeken of Weert van deze subsidieregeling kan profiteren. Daarvoor heeft de gemeente zes projecten aangedragen waarvan hot college van B en W denkt dat die kansrijk kunnen zijn. Weert voert daarvoor de bouw van een ongelijkvloerse spoorwegkruising bij de Roermondseweg op. Verder zet de gemeente in op verbreding van de spoortunnel Maaseikerweg en van do tunnel bij de Straevenweg. Ook de aanleg van een tweede entree voor het NS-station aan de zijde Keent-Moesel is volgens de gemeente gewenst net als bouw van een nieuwe verkeerstunnel onder het spoor door tussen Driesveldlaan en Louis Regoutstraat. Ten slotte voert de stad ook nog de vervanging van de spoorbrug over de Zuid-Willemsvaart voor deze regeling op.

Om voor 25 procent subsidie op de investeringskosten in aanmerking te kunnen komen, moet een project de bereikbaarheid van de stad verbeteren. Verder moet een werk ook een bijdrage leveren aan de leefomgeving en ook het verbeteren van de veiligheid op het spoor is een belangrijk argument. Bovendien stelt de rijksoverheid ook als eis dat een project, om voor subsidie in aanmerking te komen, vanuit de regio zelf wordt ondersteund. Dat betekent dat de regio zelf ook moet meebetalen aan de totale investering. Volgens het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de regeling daarom vooral ‘een aanjaagfunctie’.

Bureau Holland Railconsult, dat gespecialiseerd is in het begeleiden van subsidietrajecten voor werkzaamheden aan het spoor, gaat nu allereerst uitzoeken welke van de zes Weerter projecten in Den Haag eventueel kans van slagen maakt.

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger zaterdag 18 maart 2006

Top

 

Pijp op rails dwingt trein tot noodstop

 

HEEZE - De intercity van Eindhoven naar Maastricht heeft zondagochtend bij Heeze een noodstop moeten maken omdat vandalen een dikke ijzeren pij tussen de spoorbielzen hadden gestoken. Bij de stop ontspoorde de trein bijna volgens getuigen. Niemand raakte gewond.

De KLPD onderzoekt het misdrijf. Het is de tweede keer dit jaar dat deze intercity door ernstig vandalisme wordt getroffen. Politie en NS hadden het voorval tot nu toe stil gehouden.

Volgons een woordvoerder van de KLPD is dit een serieus incident. ,,We sluiten niet uit dat er verband bestaat met een ernstig voorval bij het station in Geldrop op 21 januari. Toen duwden vandalen een rolstoelbrug op het spoor. De intercity Eindhoven-Maastricht klapte er vervolgens met 120 kilometer per uur tegenop. Maar de daders ontstond een klopjacht, maar die bleef zonder resultaat.

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger woensdag 22 maart 2006

Top

 

Spoorweg

 

Roermond - De spoorwegverbinding tussen België en Duitsland zal niet via het historische tracé van de IJzeren Rijn mogen gaan. Dat is de strekking van een brief van het samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-­Limburg aan minister K. Peijs van Verkeer en Waterstaat. Dat al bekende standpunt is nog eens per brief naar de minister gestuurd, die dezer dagen overleg heeft met het Beneluxparlement over deze kwestie.

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger zaterdag 25 maart 2006

Top

 

België verwijt Peijs vertragingstactiek voor IJzeren Rijn

ANP

 

RIJSWIJK-BRUSSEL - De Belgische staatssecretaris Tuybens (Overheidsbedrijven) verwijt minister Peijs (Verkeer) de heropening van de IJzeren Rijn, de goederenspoorlijn die Antwerpen via Midden-Limburg met Duitsland verbindt, opzettelijk te vertragen. Dat blijkt uit een interview met de Volkskrant van gisteren.

Volgons Tuybens past de minister vertragingstactieken toe, schendt zij haar eigen afspraken en houdt zij zich niet aan de uitspraak van het Hof van Arbitrage in Den Haag dat Nederland moet meebetalen aan de ingebruikname van do lijn: “Ik onthoud me van waardeoordelen daarover. Maar er moet een einde aan komen. Er is al bijzonder veel tijd verloren”. Een woordvoerder van Tuybens liet weten dat deze ,,bewust een sterk en duidelijk signaal aan Nederland” wilde afgeven. Tuybens wil als eerstverantwoordelijke de lijn zo snel mogelijk tijdelijk in gebruik nemen. Hij toont begrip voor de zorgen in Roermond, maar beroept zich op afspraken uit 2000 daarover. Het zou gaan om maximaal vijftien treinen per dag, rijdend met een beperkte snelheid. Ook mag geen blijvende milieuschade optreden.

Nederland heeft ook voordeel bij de IJzeren Rijn, betoogt de staatssecretaris bovendien. ,,De doorstroming op de weg verbetert, de geluidsoverlast vermindert”.

Peijs zei vorig jaar juni in de Kamer te wachten met onderhandelen tot België geld opzij heeft gezet voor de lijn. Tuybns noemt dat een flauwe eis. ,,Het is niet redelijk nu al geld te reserveren dat we pas in 2011 nodig zullen hebben”.

Tuybens laakt ten slofte de koppeling van dossiers. Ambtenaren van Peijs hebben geklaagd dat het onvoldoende opschoot met de gezamenlijke besteding van HSL - treinstellen. Ze zouden daarom geen haast maken met de ingebruikname van de IJzeren Rijn. ,,Zoiets is moeilijk aanvaardbaar”.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger donderdag 30 maart 2006

Top