Limburg Actueel Februari 2007

 

Publicaties in Dagblad de Limburger:

 

2 februari: Buurt: laat station zoals het is

3 februari: Geen onderzoek naar veiligheid bij vervoerder Veolia

6 februari: Optocht van Meerssen vertrekt eerder wegens drukte spoor

7 februari: Treinongeval veroorzaakt door blackout

10 februari: Plannen voor herbouw station Griendtsveen

10 februari: Station in Griendtsveen heette Helenaveen

10 februari: ‘Herbouw historische stations’

13 februari: ‘Bouw nieuwe station Luik niet duurder’

13 februari: Trein ramt auto na onwel worden van chauffeur

14 februari: Snelle tram Maastricht - Hasselt v.v.

14 februari: Staalplaten tegen lawaai spoorbrug

16 februari: Trein Weert Eindhoven overvol

17 februari: ‘Verkeerssituatie bij NS-station onveilig’

20 februari: Twaalf camera’s waken langs de spoorlijnen

22 februari: Zwitserse treinen tussen Maastricht en Kerkrade

23 februari: Stations nog dit jaar klaar

26 februari: Veel steun voor terugkeer van Eijsdense trein

26 februari: Onderzoek veilige fietsersoversteek bij station Beek/Elsloo

28 februari: Stad garant voor spoorlijn naar Lanaken

 

 

 

Buurt: laat station zoals het is

VAN ONZE VERSLAGGEVER

 

VALKENBURG - Architectonische hoogstandjes naast het monumentale stationsgebouw van Valkenburg zijn  onnodig. Laat het station maar zoals het nu is.

De tientallen omwonenden van het station waren het roerend met elkaar eens gisteravond tijdens de presentatie van de nieuwe plannen voor de stationsomgeving: het is prima zoals het nu is, dus laat het maar zo. Met name het voorstel om een zes meter hoog gebouw neer te zetten aan de linkerzijde van het station, stuitte op veel weerstand bij de toehoorders.

Stedenbouwkundig bureau Arcadis had van de gemeente Valkenburg de opdracht gekregen eens te bekijken hoe eventuele bebouwing is in te passen in de stationsomgeving. Dit nadat de Valkenburgse ondernemer en uitbater van het stationsgebouw, Jac. Pellegrom, een verzoek had ingediend om een semi-permanent gebouw neer te zetten om daar een spoormuseum in te vestigen. Hiertegen kwamen bezwaren uit de buurt, waarna de gemeente besloot een uitgebreidere studio erop los te laten.

De stedenbouwkundigen presenteerden gisteren een plan waarin de ruimte voor het station meer een pleinfunctie krijgt, inclusief terras. Voor de bebouwing zijn twee opties: ofwel aan weerszijden een gebouw, of een groter gebouw aan de linkerzijde. Het gebouw dat erbij zou kunnen komen is een moderne tegenhanger van het dienstgebouw, bestaand uit glas en mergelkleurig steen en met een plat dak. Volgens de bouwkundigen is het geen goed plan om het dienstgebouw te gaan namaken, al was het alleen maar omdat de detaillering ontbreekt.

De omwonenden hadden er echter geen goed woord voor over. “Dit is dus iets wat architecten mooi vindon, maar de bewoners niet”, zegt een spreekster. “Een vreselijk lelijk gebouw”, is de mening van een andere bewoonster, “dat niet past bij zo’n monument.”

Bovendien werd het de meeste toehoorders niet duidelijk waarom er überhaupt gebouwd moet worden. “Laat het open”, is de suggestie van Chrétien Jamin van ondernemersvereniging Centrum Promotion. “Nu kun je nog mooi het casino zien liggen als je met de trein in Valkenburg aankomt. Je moet niet alles wegduwen achter gebouwen.”

Wethouder Bert Dauven, die de discussie leidde, benadrukte dat de plannen nog lang niet zeker zijn. “We nemen alle opmerkingen mee.”

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger vrijdag 2 februari 2007

 

Top

 

 

 

Geen onderzoek naar veiligheid bij vervoerder Veolia

VAN ONZE VERSLAGGEEFSTER

 

MAASTRICHT - De Onderzoeksraad voor Veiligheid stelt vooralsnog geen onderzoek in naar de veiligheid bij vervoersbedrijf Veolia in Limburg.

De raad wacht een onderzoek van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat naar enkele incidenten tijdens de storm van twee weken geleden af, zo zei een woordvoerder van de raad gisteren. Als daar uit blijkt dat er sprake is van structurele veiligheidsproblemen kan alsnog een onderzoek worden ingesteld.

FNV Bondgenoten had de raad om een onderzoek gevraagd, onder meer naar aanleiding van de botsing van een trein met een omgewaaide boom op de Maaslijn bij Belfeld. Ook klaagde de bond over de voor buschauffeurs slechte bereikbaarheid van het callcenter.

Dat de communicatie te wensen over laat, is ook één van de zeventien constateringen van de

hoorcommissie - waarin alle Statenfracties zijn vertegenwoordigd - die de afgelopen weken de

vele klachten van openbaar-vervoergebruikers inventariseerden.

De commissie heeft ze gisteren aangeboden aan gedeputeerde Mat Vestjens (VVD) van Verkeer. De commissie stelt aan de hand van de klachten van reizigers onder meer vast dat er te weinig aandacht is voor grensoverschrijdend vervoer: dat de uitvoering van de dienstregelingen niet lijkt te voldoen aan contractuele afspraken: dat de regiotaxi ernstig tekort schiet en mensen soms letterlijk in de kou laat staan en dat reizigers worden geconfronteerd met langere reistijden en hogere kosten.

De statencommissie Verkeer bespreekt het rapport komende woensdag tijdens een extra vergadering. Gedeputeerde Vestjens is gevraagd zijn reactie uiterlijk dinsdag bekend te maken bij de commissie. Hij wilde daar gisteren nog niet op vooruitlopen, zo zei hij.

Overigens moest Vestjens gisteren toegeven dat sinds 10 december vijf keer een trein van

Veolia door een rood sein is gereden. Hij antwoordde de statencommissie Verkeer naar aanleiding van vragen van een inwoonster van Arnhem, die van het provinciebestuur wilde weten of dat nog actie gaat ondernemen tegen machinisten ‘die hun verantwoordelijkheid over honderden treinreizigers aan hun laars lappen’ door rode seinen te negeren.

Volgens Vestjens gebeurt het landelijk enige honderden malen per jaar dat een trein door rood rijdt. Meestal betreft het ‘doorschieters’ van enkele meters bij lage snelheid op emplacementen.

Het overkwam Veolia op de Maaslijn vijf keer, zo schrijft de gedeputeerde: drie keer tijdens het rangeren: een keer bij vertrek uit Nijmegen en eenmaal doordat de trein op een zeer glad spoor ging glijden en niet kon stoppen voor rood. Wel werden toen automatisch de seinen voor de ‘tegentrein’ op rood gezet.

Vestjens wees erop dat de inspectie Veolia op 31 januari een definitief veiligheidsattest heeft verleend.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger zaterdag 3 februari 2007

 

Top

 

 

Optocht van Meerssen vertrekt eerder wegens drukte spoor

DOOR RENÉ WILLEMS

 

MEERSSEN - De carnavalsoptocht van Meerssen vertrekt dit jaar een half uurtje eerder. Het optochtcomité is bang dat de overweg bij het station voor zoveel oponthoud zorgt dat de laatste groepen pas na het donker binnen zijn.

De optocht vertrekt traditiegetrouw in Rothem. Via de Stationsstraat en de Bunderstraat gaat de stoet naar MeerssenWest. Van daaruit gaat de optocht langs bejaardenhuis Beukeloord. “Niet dat daar veel mensen staan te kijken”, zegt Jef Conings van het optochtcomité van De Aanhawwersj, “maar we willen die traditie toch in stand houden.” Vervolgens gaat het richting centrum, waar de stoet op de Markt wordt ontbonden.

Op de route van Rothem naar Meerssen moet de optocht het spoor over. “Dat zorgt elk jaar voor vertraging”, zegt Conings. “Als de overweg dicht gaat, stokt de optocht even. Dat calculeer je in; iedereen weet dat en accepteert dat daardoor gaten vallen in de optocht.”
Veolia heeft het aantal treinritten op de lijn Maastricht-Heerlen echter verdubbeld. Met als gevolg dat de overweg vier keer per uur dicht gaat. “En dat heeft uiteraard ook consequenties voor onze optocht”, verwacht Conings. “Het betekent simpelweg dat je ook twee keer zo vaak stil staat als vroeger.”

Dat is voor het optochtcomité reden geweest om niet om elf minuten over twee te vertrekken vanuit Rothom, maar al om elf minuten vóór twee. “We willen graag dat de laatste wagen vóór het donker binnen is”, legt Conings uit. “Dat is normaal al krap; de optochtroute is lang, zodat je blij mag zijn als de prinsenwagen om vijf uur, half zes op de Markt is. Als de overweg zo vaak dicht gaat, halen we dat waarschijnlijk niet. Vandaar dat we hebben besloten om eerder te beginnen.”

Aan de optocht van Meerssen nemen meestal zo’n dertig groepen en wagens deel. Hoeveel dat er dit jaar zijn, is volgens Conings nog niet bekend: “Deelnemers kunnen zich tot en met zaterdag aanstaande melden.”

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger dinsdag 6 februari 2007

 

Top

 

 

 

Treinongeval veroorzaakt door blackout

VAN ONZE VERSLAGGEVER

 

MAASTRICHT - Het treinongeval in juni vorig jaar in Maastricht is te wijten aan een blackout van de machinist. Dat stelt de inspectie Verkeer en Waterstaat na een maandenlang onderzoek naar de toedracht van het ongeluk, waarbij 41 inzittenden gewond raakten.

Op 24 juni 2006 botste een stoptrein uit Kerkrade op het station van Maastricht boven op een leegstaande trein. De machinist verklaarde onwel te zijn geworden. Het inspectierapport bevestigt die verklaring. “Technisch is er niets fout gegaan. Ook met het materieel was niets aan de hand. Dat waren ook onze bevindingen, maar die zijn nu bevestigd door de inspectie”, aldus woordvoerder Stan Hoen van de Nederlandse Spoorwegen. “Voor ons is dit dossier nu gesloten. Het belangrijkste is dat onze klanten het binnen de omstandigheden redelijk maken.”

De betrokken machinist is nog niet aan het werk.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger woensdag 7 februari 2007

 

Top

 

 

 

Plannen voor herbouw station Griendtsveen

VAN ONZE VERSLAGGEVER

 

GRIENDTSVEEN - Er zijn plannen om het oude stationsgebouw in Griendtsveen te herbouwen.

Zowel de gemeente als een groepje inwoners van Griendtsveen heeft een plan gemaakt om het stationspand dat in de jaren veertig van de vorige eeuw werd gesleept, opnieuw te bouwen.

 

ZIE OOK Station in Griendtsveen heette Helenaveen

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger zaterdag 10 februari 2007

 

Top

 

 

 

Als een donderslag bij heldere hemel kwam het bij Griendtsvener Wien van Mullekom op: herbouw het oude stationsgebouw en maak het tot middelpunt van de Griendtsveense dorps- en Peelhistorie.

 

Station in Griendtsveen heette Helenaveen

DOOR ERIC SEUREN

Op deze vooroorlogse foto poseert een vrouw voor ‘station Helenaveen’.

Foto: archief Wien van Mullekom

 

GRIENDTSVEEN - Wien van Mullekom uit Griendtsveen heeft er schik in. “Weet je wat een lampisterie is? En een retirade?”, vraagt hij. “Ik heb het pas opgezocht, want zo waren hier op het station te vinden. De lampisterie, dat was een soort bewaarplaats voor treinlampen. En de retirade, hihi, een openbaar toilet.”

Sinds kort weet van Mullekom het allemaal, want hij is de historie ingedoken van het kleine gebouw in Griendtsveen dat van 1881 tot en met 1940 dienst deed als station. Het gebouw is ergens na 1940 afgebroken. Samen met twee vrienden, onder wie architect Daan Peters van architectenbureau De Loods uit Aarle-Rixtel, wil van Mullekom het herbouwen.

Een bezoekje aan het Drentse plaatsje Erica ligt aan het plan ten grondslag. “Het is de bakermat van de familie van der Griendt, de stichters van Helenaveen en Griendtsveen. En net als de Peel een gebied waar in het verleden ontzettend veel turf werd gewonnen. Er is een prachtig museum met interessante voorwerpen over de turfhistorie en een leuk minitreintje dat door de omliggende natuur tuft.”

Wat in Erica kan, kan in Griendtsveen ook; bedachten van Mullekom en Peters op de terugreis richting de Peelregio. Van Mullekom: “En toen viel het spontaan bij me binnen. We bouwen

het station van Griendtsveen weer op. Daar kunnen we allerlei historische zaken in

onderbrengen. Van een Peelmuseum tot en met tentoonstellingsruimtes over schrijver Toon Kortooms en kunstenaar Anton Rooskens, beiden uit Griendtsveen.”

Het stationsgebouw is bij nog slechts weinig inwoners bekend. Het is kort na de sluiting in augustus 1940 afgebroken. Maar het gebouw kent een lange historie, zo weet van Mullekom inmiddels. In feite zelfs langer dan Griendtsveen, want het pand is vier jaar eerder geopend dan het dorp gesticht werd. In 1881 om precies te zijn en bij wijze van proef.

In 1866 wordt de spoorwegverbinding Venlo - ­Eindhoven geopend en dat maakt de weg vrij voor een station nabij Helenaveen, het dorpje dat in 1863 gesticht wordt door de Maatschappij tot Ontginning en Verveening van de Peel van Jan van der Griendt. Die ziet veel heil in het station, want turf is per trein veel sneller te vervoeren dan met boten door het kanaal. En dus is twee jaar later het station geopend en wordt het Helenaveen gedoopt, net als het nabijgelegen plaatsje, vernoemd naar de vrouw van Van Der Griendt, Helena.

Pas vier jaar later wordt Griendtsveen gesticht. Het station wordt intussen uitgebreid met een goederenbergplaats en later ook met een kolenbergplaats, lampisterie, retirade en een chefswoning. Uit de jaarcijfers van 1881 blijkt dat de proef zeer succesvol is. Tienduizenden kilo’s turf gaan er op transport en veel mensen maken gebruik van het station als opstapplaats. In 1881 werden op het station 2684 enkeltjes en retourtjes verkocht. In de jaren dertig slinkt het succes van het station weer. Turf wordt voortaan op locatie tot strooisel verwerkt en er hoeft dus minder van vervoerd te worden. Ook het aantal reizigers slinkt. In 1938 werd het station al voor reizigers gesloten. In juni 1940 gaan de deuren toch weer even open in een ultieme poging om het stationnetje draaiende te houden, maar in augustus van dat jaar valt het doek alweer.

Van Mullekom maakt zich geen illusies. Als het station opnieuw is gebouwd, zal de trein er niet zomaar weer stoppen. Inmiddels zijn de plannen zo concreet dat de gemeente Horst aan de Maas en de dorpsraad over het voornemen zijn ingelicht. “We hebben tal van oude foto’s en heel belangrijk: we hebben de originele bouwtekeningen. Daarmee kunnen we straks een identiek gebouw nabouwen”, aldus Van Mullekom.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger zaterdag 10 februari 2007

 

Top

 

 

‘Herbouw historische stations’

DOOR ERIC SEUREN

 

GRIENDTSVEEN/AMERICA - Zowel Horst aan de Maas als een groep inwoners van Griendtsveen heeft plannen om het oude stationsgebouw in het Peeldorp te herbouwen. Als het project succesvol is, overweegt de gemeente ook het voormalige ‘Station America’ en het woonhuisje bij de Meterikse molen Eendracht Maakt Macht te herbouwen.

Het stationsgebouw in Griendtsveen was van 1881 tot en met 1940 in gebruik. Ergens in de jaren veertig van de vorige eeuw is het gesloopt. Het groepje Griendtsveners, onder wie dorpsgids Wien van Mullekom en architect Daan Peters, willen het herbouwen en er een museum in onderbrengen. Daar kunnen bezoekers allerlei zaken bezichtigen rondom de ontstaansgeschiedenis van het veen, het dorp Griendtsveen en bekende inwoners als schrijver Toon Kortooms en kunstenaar Anton Rooskens.

Het idee is ontstaan in het Drentse plaatsje Erica waar recentelijk een soortgelijk veenmuseum is gebouwd. “Als dat in Erica kan, kan dat in Griendtsveen ook, was ons idee”, aldus Van Mullekom, die samen met Peters de gemeente deze week op de hoogte heeft gebracht van de plannen.

Die blijkt echter met een soortgelijk idee bezig te zijn. Ook Horst aan de Maas wil het pand herbouwen met het oog op de toeristische waarde voor Griendtsveen en het een woonfunctie geven. “Stom toeval”,  verklaart een woordvoerder van de gemeente. “Maar het komt wel heel goed uit. Dit is de perfecte basis om gezamenlijk verder te werken aan één gedegen project. Daarover gaan we binnenkort met elkaar aan tafel zitten”.

Over de kosten van de herbouw is niets bekend. Van Mullekom en Peters denken het te kunnen bekostigen via subsidies en fondsenwerving. Concrete financiers zijn er in beide gevallen echter nog niet. “Zover zijn ook onze plannen nog niet”, aldus de gemeentewoordvoerder. “We zijn momenteel op zoek naar een eventuele projectontwikkelaar.”

Als het herbouwplan in Griendtsveen goed verloopt. overweegt Horst aan de Maas nog meer karakteristieke panden die verdwenen zijn te herbouwen. Genomineerd zijn tot op heden het oude woonhuisje dat voorheen bij molen Eendracht Maakt Macht in Meterik stond en het voormalige stationsgebouw van America.

Laatstgenoemde pand deed van 1866 tot en met 1938 dienst als halteplaats voor de trein. Vanaf 1938 tot en met 1970 was het langwerpige pand een woonhuis. Het gebouw is na de sloop nationaal bekend geworden als lied en titel van een album van de Americaanse dialectband Rowwen Hèze: Station America.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger zaterdag 10 februari 2007

 

Top

 

 

‘Bouw nieuwe station Luik niet duurder’

VAN ONZE VERSLAGGEVER

 

LUIK/MAASTRICHT - De kosten van het nieuwe TGV station in Luik, een ontwerp van de Spaanse architect Santiago Calatrava, rijzen “niet do pan uit”. Dat zegt een woordvoerder van Euro Liège TGV, na publicaties in de Belgische media.

De woordvoerder ontkent dat de kosten voor de bouw van het station, dat naar verwachting medio 2008 open gaat, zijn opgelopen tot 430 miljoen euro. Dat meldde onlangs de Belgische krant Le Soir. “Wij gaan nog steeds uit van 310 miljoen euro op basis van de planning in 2002.” Het dagblad voorspelde, verwijzend naar de website van de federale minister van Financiën Didier Reynders, dat de kosten zelfs nog verder zouden oplopen en wel tot 510 miljoen euro. Toen in 1999 met de bouw van het nieuwe TGV station werd begonnen ging men nog uit van een kostenplaatje van 161 miljoen euro. Volgens de woordvoerder van Euro Liège TGV, een dochtermaatschappij van NMBS Holding, betreffen de kosten zowel de bouw van het stationscomplex zelf alsmede de verbeteringen aan de railinfrastructuur in de directe omgeving van het station.

Le Soir baseerde zich op gegevens van NMBS Holding. De krant meldde begin deze maand dat de bouw van het station naar schatting 285 miljoen euro gaat kosten en de verbetering van de railinfrastructuur tussen voorstad Ans en de Maas nog eens 145 miljoen. Naar verwachting wordt dit jaar al een begin gemaakt met de sloop van het oude station Guillemins.

In afwachting van de opening van Luik-­Limburg/Liège-Limbourg, zoals het nieuwe TGV station gaat heten, zullen de treinreizigers in Luik geruime tijd gebruik moeten maken van een provisorisch station. Volgens een topman van NMBS Holding, aangehaald in Le Soir, is met name de prijsstijging van staal een onvoorziene kostenpost bij de bouw van het TGV station. Het ontwerp van Calatrava met zijn kenmerkende schildpadconstructie vereist veel staal.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger dinsdag 13 februari 2007

 

Top

 

 

 

Trein ramt auto na onwel worden van chauffeur

VAN ONZE VERSLAGGEEFSTER

 

ROERMOND - Het treinverkeer op de Maaslijn tussen Roermond en Swalmen heeft gisterochtend zeker drie uur plat gelegen na een botsing tussen een trein en een auto op de spoorwegovergang bij de Schouwenberg in Roermond Noord.

Een 58-jarige man uit Vlodrop raakte midden op het spoor onwel. Hij reed richting Leeuwen en wilde linksaf de Brandewijer in. Hij ging echter te vroeg linksaf en reed daarom het spoor op. Twee omstanders haalden de man uit de auto. Bij het ongeluk vielen verder geen gewonden. Ook het wegverkeer bij Heel en Leeuwen ondervond veel hinder.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger dinsdag 13 februari 2007

 

Top

 

 

 

Snelle tram Maastricht - Hasselt v.v.

VAN ONZE VERSLAGGEVER

 

MAASTRICHT/HASSELT - Eind 2010 of begin 2011 worden Maastricht en Hasselt verbonden  door een snelle tram. Hij moet gaan rijden over bestaand en deels nieuw spoor tussen beide  steden. Ook de campus van de Universiteit Hasselt in Diepenbeek is in het tracé opgenomen.

Maandag werd bekend dat de Vlaamse minister van mobiliteit Kathleen Van Brempt 55 miljoen euro gaat investeren in de verbinding, die onderdeel wordt van het door Belgisch Limburgs gouverneur Steve Stevaort bedachte Spartacusplan. Het beoogt een sterke verbetering van het openbaar vervoer in de buurprovincie.

Als de ambitieuze planning wordt gehaald, begint het herstelwerk aan het verouderde spoortraject tussen de twee steden, dat sinds 1990 niet meer gebruikt wordt, in 2009. Eind 2010 of begin 2011 zouden de eerste trams kunnen rijden, zo is het streven.

Maastrichts wethouder Win Hazeu (GroenLinks, mobiliteit) spreekt van een “kansrijk perspectief” voor zijn stad als de ambitie van de Belgen wordt gevolgd. Recent zat hij aan tafel met de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn om te praten over samenwerking. Op korte termijn laat Hazeu onderzoeken of de draagkracht van de Wilhelminabrug groot genoeg is voor sneltrams. Het stadsbestuur ziet het liefst een railverbinding tussen Belgische grens en Randwyck via Belvédère, Wilhelminabrug en het centraal station naar station Randwyck, om de beide Limburgse universiteiten te verbinden. De oude spoorbrug over de Maas, ter hoogte van papierfabriek Sappi, ligt volgons Hazeu “psychologisch bekeken eigenlijk te ver van het centrum.

Begin maart wil Hazeu tijdens een informele bijeenkomst met de Maastrichtse gemeenteraad filosoferen over de toekomst van het openbaar vervoer en de bereikbaarheid van de stad. In dat licht komt het Vlaamse traminitiatief als geroepen. Maastricht kan door mee te liften drie vliegen in een klap slaan: een beter bereikbare universiteit, inwoners van het Belgische achterland krijgen een alternatief om Maastricht anders dan met de auto te bezoeken en de nieuw te ontwikkelen Belvédèrewijk (waar onder meer 4000 woningen zijn gepland) wordt met een tramverbinding op voorhand aantrekkelijker.

Hazeu vindt dat snel moet worden nagedacht over een spoortracé door Belvédère, waar de bouwplannen op kunnen worden afgestemd. “Als we dit voor mekaar kunnen boksen zou dat pure winst zijn voor Maastricht”, zei hij gisteren. “Een prachtige kans om automobilisten een vervoersalternatief te bieden.”

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger woensdag 14 februari 2007

 

Top

 

 

Staalplaten tegen lawaai spoorbrug

VAN ONZE VERSLAGGEVER

 

De spoorbrug in Nieuwstadt wordt bekleed met staalplaten om het treinlawaai te verminderen.

foto Rob Oostwegel

NIEUWSTADT - De inwoners van Nieuwstadt zullen de komende maanden minder last krijgen van het lawaai dat de treinen veroorzaken als ze de nieuwe spoorbrug passeren. ProRail brengt voor 1 april stalen platen aan onder de drug over de nieuwe autoweg naar Duitsland. Daardoor moet het lawaai vijf decibel afnemen, zodat voor omwonenden de grens van zestig decibel niet wordt overschreden.

De stalen spoorbrug ten zuiden van Nieuwstadt is in 2004 aangelegd. Na de bouw klaagden veel inwoners over de herrie. Uit metingen bleek dat het geluid nog net binnen de normen viel. Maar de provincie besloot de overlast samen met ProRail toch aan te pakken.

Het lawaai dat een trein maakt doet denken aan een onweer dat losbarst of een razende storm, zegt omwonende Hans Hermkes. Hij kijkt vanuit zijn woning uit op de nieuwe brug en ervaart het geluid als hinderlijk, maar wordt er niet meer wakker van. Hermkes vreest dat de oplossing van ProRail maar een beperkt effect zal hebben. “Het probleem is de constructie van de brug. Zo’n stalen geraamte is de goedkoopste oplossing, maar het geluid galmt aan alle kanten. Het is een soort open klankkast. Dan kun je alleen maar proberen er het beste van te maken, redden wat er te redden valt. Waarschijnlijk zal het lawaai hierdoor wel wat mindor worden omdat de brug nu van onderen niet meer open ligt. Maar we blijven er last van houden.”

Hermkes bezocht een bewonersavond waar onder meer de klachten over de spoorbrug ter sprake kwamen. “Daar deed CDA-gedeputeerde Herman Vrehen de belofte dat de provincie de zaak zou onderzoeken.

Hij is daarna ook komen luisteren.”

Hermkes noemt zichzelf ondersteunend lid van stichting De Groene Sporenwolf die overlast in de omgeving bestrijdt. Voorzitter Evert Masthoff van De Groene Sporenwolf is blij dat ProRail de bewoners van Nieuwstadt in korte tijd voor de tweede keer (na hun eerdere succes met het openhouden van de spoorwegovergang aan de Neerveldsweg) tegemoet komt. Volgens Masthoff betekent een vermindering van vijf decibel een forse lawaaireductie.

Volgens ProRail is de brug relatief stil omdat de spoorstaven in een bedding van kurkrubber liggen. Desondanks veroorzaken trillingen in de brug te veel lawaai voor omwonenden. Het spoorbedrijf streeft naar maximaal 57 decibel geluid aan de gevels van woningen nabij het spoor. De brug leverde aanvankelijk tot acht decibel extra lawaai op.

De stalen platen van één bij anderhalve meter worden onder de brug bevestigd met een speciale lijmlaag, die de trillingen moet opvangen en zo het ‘extra lawaai’ van de brug met vijf decibel terugbrengen. De methode is beproefd bij verschillende spoorbruggen in Leiden en al toegepast in Rotterdam. Daarnaast wordt elke staalplaat met vier lasbouten vastgemaakt. In totaal komt 24 ton staalplaat aan de brug te hangen. Het werk kan deze week van start gaan. De uitvoering is afhankelijk van de weersomstandigheden.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger woensdag 14 februari 2007

 

Top

 

 

Trein Weert-Eindhoven overvol

VAN ONZE VERSLAGGEVER

 

WEERT - De NS gaat bekijken of het mogelijk is ‘s morgens een extra treinstel in te zetten op de lijn  Weert - Eindhoven. De situatie zou zo nijpend zijn dat onlangs passagiers zijn meegereisd in de  cabine van de machinist. Een woordvoerder van de NS wil dat laatste bevestigen noch  ontkennen.

De trein die om 8.02 uur stopt in Heeze en vervolgens om 8.06 uur in Geldrop, zit volgens klagende treinreizigers regelmatig bomvol. bij de invoering van de nieuwe dienstregeling op 10 december is het aantal treinstellen op deze lijn teruggebracht van twee naar een. Tellingen vlak na de invoering wezen volgens de NS uit dat dit voldoende capaciteit moest zijn.

Volgens een woordvoerder van de NS maken dagelijks gemiddeld 250 mensen gebruik van deze lijn. “Daarmee zijn ook alle staanplaatsen bezet. Dat valt binnen de norm voor een korte stoptreinverbinding. Er is geen sprake van een structurele overvolle trein op dit traject.”

Desondanks gaat de NS de situatie bekijken. Mogelijk leidt dat tot de uitbreiding met een extra treinstel. De woordvoerder wijst erop dat de wagon die de lijn Weert - Eindhoven moest inleveren, is ingezet op een andere drukke verbinding: Deurne - Eindhoven. “Daar hadden we een nog veel groter probleem.” Volgens de NS zit op dit moment 1 procent van de treinen structureel te vol. “De afgelopen jaren hebben we een enorme groei doorgemaakt. Dagelijks hebben we 1,1 miljoen reizigers. Om die reden hebben we tweehonderd nieuwe dubbeldekkers besteld. Toch is niet te voorkomen dat 1 procent overvol blijft.”

Over het meereizen van passagiers in de cabine van de machinist, zoals R. Duffhuis uit Geldrop overkwam, is de woordvoerder helder:

“Dat mag absoluut niet.” Dat het gebeurd is, kon hij gisteren niet bevestigen of ontkennen. Ook bij Rover, de belangenorganisatie van ov-reizigers, zijn de klachten bekend.

Een exact aantal kan C. Boogaerdt van de afdeling Zuidoost Brabant niet noemen, maar het zijn er genoeg om aan de bel te trekken bij NS. Hij heeft er alle vertrouwen in dat het probleem wordt opgelost. “De NS zit sinds de nieuwe dienstregeling wat krap in het materieel. Dat extra treinstel moet ergens anders weggehaald worden.”

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger vrijdag 16 februari 2007

 

Top

 

 

 

‘Verkeerssituatie bij NS-station onveilig’

VAN ONZE VERSLAGGEVER

 

HEGELSOM - De verkeerssituatie aan de Stationstraat en de Spoorweg in Hegelsom vlakbij het NS-station Horst-Sevenum is niet veilig. De PvdA-fractie van Horst aan de Maas maakt zich daar zorgen om.

De partij vraagt het college van burgemeester en wethouders of het maatregelen wil nemen.

Volgens de PvdA doen zich verschillende gevaarlijke situaties voor bij het verkeersknooppunt. Zo zorgt de lijnbus van Horst naar Venlo dagelijks voor lastige situaties voor fietsers en voetgangers die de Stationsstraat willen oversteken. De bus wacht tegenwoordig tot treinpassagiers bij het station aankomen en rijdt pas dan verder, maar belemmert daardoor het zicht voor de mensen die willen oversteken en automobilisten die niet zien of er overstekers zijn.

Ook op het deel van de Spoorweg naar het station toe zijn er geregeld gevaarlijke situaties,  omdat hier geen apart oversteekpunt is voor fietsers en het bij tijden erg druk is met aan- en afrijdende auto’s bij het station Horst-Sevenum.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger zaterdag 17 februari 2007

 

Top

 

 

 

Twaalf camera’s waken langs de spoorlijnen

DOOR HENK SCHOL

 

VENLO/VENRAY - ProRail gaat, na een geslaagde proef deze week een dozijn mobiele bewakingscamera’s langs de spoorlijnen in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland plaatsen om de veiligheid te verbeteren. De camera’s komen, aldus woordvoerster Natasja van de Wouw van ProRail, op zogeheten plekken te hangen waar enig risico bestaat van vandalisme of zelfs terroristische acties. Waar de extra ogen van ProRail worden geplaatst, vertelt het bedrijf niet.

ProRail heeft de afgelopen twee jaar vier camera’s in Zuid-Nederland getest en daaruit is gebleken dat het vandalisme, roekeloos gedrag en het aantal ongelukken afnemen. Het gaat om camera’s op vier tot acht meter hoge kantelmasten die gemakkelijk kunnen worden verplaatst. Ze zijn vandalismebestendig, staan op stevige voeten en in de masten klimmen is er vanwege een puntige beveiliging niet bij.

De camera’s zijn uitgerust met een draadloos zend systeem zo dat beveiligingsmedewerkers van ProRail de beelden op afstand kunnen bekijken. Bovendien waarschuwt het systeem, dat draait op energie uit een zonnepaneel, de bewakingsdienst van ProRail zodra het vreemde bewegingen in de buurt waarneemt. Het gaat volgens de leverancier, Axit uit Breda, om camera’s waar je gedurende enkele maanden geen omkijken naar hebt. De beelden kunnen worden opgeslagen, waardoor de bewaking enige tijd kan terugkijken. Er kunnen ook speakers op de mast worden gemonteerd, waardoor bewakers iemand met kwade bedoelingen of een argeloze spoorwandelaar vanuit hun kantoor kunnen toespreken.

Volgens van de Wouw is vandalisme de oorzaak van 10 procent van alle treinvertragingen in Nederland. Daarop wordt ProRail afgerekend. Het bedrijf heeft BOA’s, bijzondere opsporingsambtenaren, in dienst die in actie kunnen komen als de camera onheil langs de baan signaleert.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger dinsdag 20 februari 2007

 

Top

 

 

Zwitserse treinen tussen Maastricht en Kerkrade

VAN ONZE VERSLAGGEVER

 

Stadler is geen onbekende voor Veolia. Eerder bestelde het bedrijf er 16 dieseltreinstellen voor het traject Roermond Nijmegen.

SITTARD - Vanaf eind volgend jaar rijden er op de spoorlijn Maastricht Kerkrade splinternieuwe Zwitserse treinen. Veolia die deze spoorlijn sinds december vorig jaar exploiteert. heeft bij het Zwitserse Stadler Rail acht elektrische treinstellen gekocht met een totale waarde van 30 miljoen Euro.

Op dit moment huurt Veolia nog elektrische treinen van de Nederlandse Spoorwegen om de lijn Maastricht - Kerkrade te onderhouden. Volgens woordvoerster Anita de Wolf van Veolia past het in het beleid van haar bedrijf dat men rijdt met treinen die het eigendom van Veolia zijn. Bij de acht nieuwe treinen gaat het om vijf treinen die uit twee delen bestaan en drie treinen van drie delen.

De treinen zijn goed toegankelijk voor rolstoelgebruikers, benadrukt Anita de Wolf. Ieder treinstel biedt plaats aan, onder meer, twee rolstoelen en zes fietsen. De treinen voldoen aan alle eisen die de provincie Limburg gesteld heeft aan het vervoer op deze lijn. Zo zijn de treinen ook voorzien van TFT informatieschermen, waarop nieuws, reisinformatie en reclameboodschappen verschijnen.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger donderdag 22 februari 2007

 

Top

 

 

 

 

 

Stations nog dit jaar klaar

DOOR MARCEL DE VEEN

 

HEERLEN - Twee van de nieuwe lightrailstations die Parkstad krijgt, zijn nog dit jaar operationeel. Als op zondag 9 december de nieuwe treindienstregeling in werking treedt, moeten de halteplaatsen aan de Kissel in Heerlen en bij de markt van Eygelshoven klaar zijn. Begin 2008 volgt In de Cramer in Heerlen.

De financiering van de drie stations is rond. De zes miljoen euro komen binnen via Europees lnterreg-geld en de provincie Limburg. De aanbesteding van de stations is op dit moment bezig; de bouw ervan start in de loop van het jaar.

De nieuwe lightrailstations vormen volgens wethouder Jos Offermans (VVD, openbaar vervoer) een belangrijke schakel bij de plannen van de gemeente Heerlen en de regio Parkstad om het grensoverschrijdend openbaar vervoer te verbeteren. Met de voorziene opwaardering van het traject ontstaat een goede en snelle verbinding met Aken. Offermans: “Samen met Parkstad vormt de regio Aken een gebied met driekwart miljoen inwoners. Het vervoer over de grens zal alleen maar toenemen. Een moderne treinverbinding is volgens het Heerlense gemeentebestuur onontbeerlijk voor een verdere economische ontwikkeling van die grensregio.”

Als volgende stap komt vanuit Aken een treindienst via Heerlen naar Maastricht. Het meest ideale scenario voorziet verder in de aanleg van nog twee nieuwe stations: bij de Woonboulevard en op het Nederlands - Duitse bedrijventerrein Avantis. De exploitatie van de spoorlijn wordt verzorgd door de NS, in combinatie met een regionale dochter van de Deutsche Bundesbahn. Verbetering van de mobiliteit is een van de speerpunten van het Heerlense college. Offermans is dan ook blij dat sinds de nieuwe dienstregeling het aantal treinritten tussen Kerkrade en Maastricht is verdubbeld. Tegelijk werkt Heerlen aan een snelle intercityverbinding van Eindhoven via Heerlen naar de stations van Aken en Keulen. Beide steden zijn halteplaats voor de hoge snelheidstrein.

Offermans: “We zitten wel nog met een belangrijk knelpunt. Het spoor tussen Heerlen en Landgraaf heeft op dit moment niet voldoende capaciteit voor zo’n verbinding. Een spoorverdubbeling op korte termijn is absoluut noodzakelijk.”

Voor het traject Eindhoven - Heerlen - Aken - ­Keulen is vorig jaar in Eindhoven een intentieovereenkomst getekend. Om de vaart erin te houden, organiseert Heerlen komende maandag, dinsdag en woensdag samen met de gemeente Eindhoven een internationale bijeenkomst over grensoverschrijdende (trein) verbindingen. De vijftig deelnemers aan de conferentie zijn afkomstig uit Engeland, Frankrijk, België, Duitsland en Nederland.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger vrijdag 23 februari 2007

 

Top

 

 

 

Veel steun voor terugkeer van Eijsdense trein

VAN ONZE VERSLAGGEVER

 

MAASTRICHT - De steun voor de actie om de treinverbinding tussen Eijsden en Maastricht zo snel mogelijk terug te krijgen, is groeiende.

Initiatiefnemer Jos van Lieshout gaat nog twee weken met zijn mailactie door. Van de honderdvijftig rondgestuurde protestmails heeft hij er de afgelopen vier weken honderdtwintig teruggekregen. Via advertenties probeert hij meer steun te krijgen. Dat kan helaas alleen via internet. “Dat is makkelijker en dan heb ik het meteen zwart op wit”, legt van Lieshout uit. Computerloze Eijsdenaren die deze actie voor terugkeer van de boemel willen steunen, zullen bij familie of vrienden online moeten gaan.

Over twee weken stuurt hij alle steunbetuigingen gebundeld naar de Eijsdense politieke partijen en het gemeentebestuur. Hij heeft al protestbrieven gestuurd naar verkeersgedeputeerde Mat Vestjens, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de NS en naar streekvervoerder Veolia.

Hopelijk brengt het iets teweeg, zegt van Lieshout, want het is volgens hem hard nodig dat in Eijsden weer een trein stopt. Over de vervangende snelbus naar Maastricht, die langzamer is dan de stoptrein, regent het klachten.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger maandag 26 februari 2007

 

Top

 

 

 

Onderzoek veilige fietsersoversteek bij station Beek/Elsloo

VAN ONZE VERSLAGGEVER

 

STEIN/BEEK - De veiligheid van fietsers bij het NS-station Beek/Elsloo moet worden verbeterd, vinden de gemeenten Stein en Beek. Samen met ProRail gaan zij onderzoeken welke maatregelen nodig zijn rondom het station om dit doel te bereiken.

Al jaren leidt de spoorwegovergang aan de Stationsstraat in Beek tot discussie. “ Daar doen zich veel bijna-ongelukken voor. Kinderen op weg naar Groenewald in Stein, of omgekeerd naar Beek, steken bij de overweg vaak schuin over. Met alle gevolgen van dien”, zegt de Steiner wethouder van verkeer Cor Gabriëls (CDA).

Het liefst wil Stein dat er ook aan Elsloose kant een perron komt. Daarbij zouden kleine slagbomen kunnen komen, om een veilige oversteek van fietsers en voetgangers te

garanderen. Gabriëls: “Mocht deze voorkeursvariant haalbaar zijn, dan begrijp ik best dat Beek zo’n extra perron voor rekening van de gemeente Stein wil laten komen. Dat zal natuurlijk geen goedkope oplossing zijn.”

Onlangs heeft de gemeenteraad van Stein plannen voor een ingrijpende opknapbeurt van het station aan Elsloose kant afgekeurd omdat het te duur was. Daarbij ging het vooral om een fraaiere entree van de gemeente. “In dit geval gaat het om de veiligheid. Dan is de afweging heel anders”, aldus Gabriëls.

Er is ook een tweede variant: verbreding van de spoorwegovergang, zodat aan weerszijden van de weg ruimte ontstaat voor aparte fietsstroken. Hoeveel zo’n aanpassing zal kosten, is onduidelijk. “In dat geval is de rekening ook voor de gemeenten. Maar we zijn blij dat ProRail wil meewerken aan een veiligere spoorwegovergang.” Voor het onderzoek wordt waarschijnlijk een extern bureau ingeschakeld. Stein en Beek trekken hiervoor samen tien mille uit. Gabriëls verwacht dat het onderzoek na de zomenvakantie is afgerond.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger maandag 26 februari 2007

 

Top

 

 

Stad garant voor spoorlijn naar Lanaken

VAN ONZE VERSLAGGEVER

 

MAASTRICHT - Maastricht houdt een half miljoen euro achter de hand als bijdrage in de reactivering van de spoorlijn Maastricht-Lanaken. Het geld is bedoeld om eventuele tekorten die ontstaan bij het weer begaanbaar maken van het traject op te vangen.

Het weer in gebruik stellen van de spoorlijn tussen Maastricht en Lanaken staat hoog op de agenda van de overheden aan beide kanten van de grens. Een van de aanjagers is Sappi, dat zowel op Maastrichts als aan Lanakens terrein een fabriek heeft liggen. De lijn nieuw leven inblazen zou gunstig zijn voor de werkgelegenheid omdat ook andere bedrijven op het

grensoverschrijdende   bedrijventerrein Lanakerveld er straks van kunnen profitern.

In de zomer wordt begonnen met de uitvoering van de werkzaamheden. Eind volgend jaar moet de spoorlijn in gebruik zijn.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger woensdag 28 februari 2007

 

Top