Limburg Actueel April 2007

 

Publicaties in Dagblad de Limburger:

 

5 april: Gemeenten klagen over Maaslijn

18 april: ‘Treinen Maaslijn wel veilig’

19 april: Geen treinen tussen Blerick en Nijmegen

19 april: Overzicht werkzaamheden per gemeente (bron: ProRail)

25 april: Visitekaartje

 

 

 

Gemeenten klagen over Maaslijn

 

Venray steunt brandbrief niet

VAN OMZE VERSLAGGEVER

 

BOXMEER/CUIJK/VENRAY - De gemeenten Boxmeer en Cuijk gaan bij de Nederlandse Spoorwegen hun beklag doen over de voortdurende problemen op de Maaslijn, tussen Nijmegen en Roermond.

Deze week nog gaat een brandbrief de deur uit van de Verkeerswethouders Jan Donkers (Cuijk, CDA) en Bert Moeskops (Boxmeer, SP). Ze zeggen als gemeenten direct aan het spoor gesteund te worden door de andere gemeenten in het Land van Cuijk. Cuijk en Boxmeer willen van de NS vooral weten waar de Buffels gebleven zijn.

Deze moderne dieseltreinen reden tot 10 december op de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond. Nu rijden er afgedankte treinen die vroeger dienst deden in Noord-Nederland, de zogeheten Wadlopers, op de Maaslijn. Die treinen zijn smaller en kleiner en kunnen minder reizigers vervoeren dan de Buffels. Als gevolg daarvan zitten de treinen in de spits mudvol. Onlangs zouden reizigers zelfs bij de machinist op de bok hebben meegereisd. De Wadlopers kampen bovendien met technische problemen veroorzaakt door achterstallig onderhoud. Afgelopen weekeinde stonden zelfs 16 van de 43 treinstellen voor reparatie in de garage.

De beide wethouders vragen aan de NS concreet of de spoorwegen niet toch kunnen zorgen voor extra treinstellen. “Er moeten toch ergens in het land een paar van die Buffels te huren zijn om de ergste problemen op de Maaslijn op te vangen. Ik heb van Veolia begrepen dat de twee dieseltreinen makkelijk aan elkaar te koppelen zijn. Nu jagen we onze inwoners de trein uit”, zegt de Cuijkse wethouder.

Vervoersbedrijf Veolia kreeg vorig jaar augustus van de provincie Limburg als opdrachtgever pas definitief te horen dat het vanaf 10 december de treinenloop mocht verzorgen. Omdat de internationale vervoerder de Buffels alleen maar voor een periode van tien jaar kon huren van de NS, moest Veolia terugvallen op verouderde treinstellen uit het noorden van het land van vervoerder Arriva. De NS heeft altijd gezegd de Buffels zelf hard nodig te hebben op andere trajecten in Nederland. Voor zover bekend rijden deze oud-Maaslijntreinen nu tussen Zwolle en Groningen. Donkers zegt respect te hebben voor de manier waarop Veolia, dat eind dit jaar gloednieuwe treinen krijgt uit Zwitserland, met man en macht de problemen te lijf gaat.”Over de hele linie zie je ook dat gedane toezeggingen stap voor stap waargemaakt worden.”

De gemeente Venray ziet vooralsnog geen reden om de brief te ondersteunen of ook een boos bericht richting NS te sturen. Een woordvoerster meldt dat Venray zijn zorgen bij Veolia heeft geuit. De gemeente Venray heeft geen contact gehad met de beide Brabantse gemeenten langs de Maaslijn. Bij de gemeente komen wel klachten binnen, maar niet zulke aantallen dat Venray actie wil ondernemen. De klagers worden doorverwezen naar Veolia.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger donderdag 5 april 2007

 

Top

 

 

 

‘Treinen Maaslijn wel veilig’

VAN ONZE VERSLAGGEVER

 

VENLO/ROERMOND - De treinen op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen zijn sterk verouderd, maar voldoen aan de minimale veiligheidseisen..

Wel zijn er de afgelopen maanden meerdere keren problemen geweest met de STS-beveiliging die er voor moet zorgen dat de stoptreinen, de Wadlopers, niet door rood licht kunnen rijden. De Inspectie voor Verkeer en Waterstaat heeft exploitant Veolia daarover aangesproken. Nader onderzoek moet uitwijzen wat de oorzaak van de STS-problemen is. Dat antwoordt staatssecretaris Tineke Huizinga (CU) op vragen van D66 kamerlid Boris van der Ham. De bewindsvrouwe erkent dat in de treinen niet altijd een conducteur aanwezig is en in geval van nood alleen de machinist de deuren kan bedienen. Ook hebben de deuren geen inklembeveiliging, die er voor zorgt dat ze automatisch opengaan als een passagier klem komt te zitten. Deze zogenaamde eenmansbediening, die ook wordt toegepast op treintrajecten in Groningen en Friesland, voldoet aan de wettelijke eisen. Wel moet de machinist vanaf het perron toezien dat alle passagiers zijn ingestapt voordat hij de deuren sluit.

Van der Ham vraagt zich af of het niet onverantwoord is om overvolle treinen alleen te laten bewaken door een machinist, die nauwelijks overzicht heeft over hetgeen er achter hem in de trein gebeurt. De staatssecretaris laat deze vraag onbeantwoord. Wel wijst zij er op dat het huidige materieel van Veolia eind van dit jaar vervangen zal worden door moderne treinstellen.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger woensdag 18 april 2007

 

Top

 

 

 

Geen treinen tussen Blerick en Nijmegen

VAN ONZE VERSLAGGEVER

 

VENLO/VENRAY - Er zullen vanwege onderhoudswerkzaamheden aan het spoor tussen zaterdag 20 april en zondag 6 mei geen treinen rijden op het traject Blerick - ­Nijmegen. Dat maakte vervoerder Veolia gisteren bekend.

De werkzaamheden vinden plaats in de meivakantie. 60 procent van de reizigers op het traject bestaat uit scholieren en studenten en die hebben dan vrij. Veolia zet voor reizigers op het traject bussen in. In totaal wordt er in de week van de stremming ruim twaalf kilometer spoor vernieuwd. Ook worden vijf wissels en vier overwegen vervangen. Omwonenden zijn geďnformeerd via een brief waarin werd gewaarschuwd voor overlast. Verschillende overwegen op het traject zijn tijdens het onderhoud voor alle verkeer afgesloten.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger donderdag 19 april 2007

 

Top

 

 

Overzicht werkzaamheden per gemeente

 

GRUBBENVORST, GEMEENTE HORST AAN DE MAAS

 

De ballast (spoorgrind), de dwarsliggers (de bielzen waarop de spoorstaven rusten) en de spoorstaven tussen de overweg Californischeweg / Kloosterstraat en ter hoogte van Raaiend worden vernieuwd. Tijdens de werkzaamheden zijn de overwegen St. Jansweg, Burgemeester van Kempenstraat en de overweg Californischeweg / Kloosterstraat om en om afgesloten (ook voor voetgangers!).

 

LOTTUM, GEMEENTE HORST AAN DE MAAS

De beide sporen op het emplacement Lottum worden vernieuwd. Tevens worden de wissels en de overweg Stationsstraat aangepast.

Tijdens de werkzaamheden is de overweg Stationsstraat afgesloten (ook voor voetgangers!).  In Lottum is ook een depot waarin de nieuwe ballast (spoorgrind) wordt opgeslagen. Werktreinen rijden op en neer voor laden en lossen.

 

MEERLO-WANSSUM

Het spoor en het wissel ter hoogte van de Mackayweg / Herenbosweg worden vernieuwd. Tijdens de werkzaamheden is de overweg Spoorstraat afgesloten (ook voor voetgangers!).

 

VENRAY

Het spoor aan weerszijden van de Witte Vennenweg wordt vernieuwd. Het spoor achter het station wordt opgeruimd en de wissel wordt daarom aangepast. Tijdens de werkzaamheden is de overweg Witte Vennenweg afgesloten (ook voor voetgangers!).

 

BOXMEER

De ballast (spoorgrind), de dwarsliggers (de bielzen waarop de spoorstaven rusten) en de spoorstaven tussen de overwegen Stationsweg en Floralaan worden vernieuwd. Voor deze werkzaamheden worden diverse machines, vrachtwagens, kranen en werktreinen ingezet.Tevens worden er wissels vernieuwd en aangepast. De overweg St. Anthonisweg / Spoorstraat wordt vernieuwd. De sporen worden vervangen en de bestrating wordt verbeterd. Tijdens de werkzaamheden is de overweg St. Anthonisweg / Spoorstraat afgesloten (ook voor voetgangers!).

 

BOXMEER, VIERLINGSBEEK

De ballast (spoorgrind), de dwarsliggers (de bielzen waarop de spoorstaven rusten) en de spoorstaven ter hoogte van de Makkenweg en de Kiekuutweg in Vierlingsbeek worden vernieuwd. Er worden ook twee wissels vernieuwd. Tijdens de werkzaamheden is de overweg Makkenweg afgesloten (ook voor voetgangers!).

 

CUIJK

De ballast (spoorgrind), de dwarsliggers (de bielzen waarop de spoorstaven rusten) en de spoorstaven tussen emplacement Cuijk en overweg De Galberg worden vernieuwd. Het spoor, direct achter het emplacement, wordt verwijderd en de wissels worden hierbij aangepast. Tijdens de werkzaamheden is de overweg De Galberg afgesloten (ook voor voetgangers!).

 

NIJMEGEN

De ballast (spoorgrind), de dwarsliggers (de bielzen waarop de spoorstaven rusten) en de spoorstaven worden over een lengte van 3500 meter vernieuwd ter hoogte van station Heijendaal. De dwarsliggers aan het nevenspoor worden ook vernieuwd over een lengte van 1100 meter.Tijdens de werkzaamheden zijn de overwegen D’Almarasweg en Scheidingsweg / Sionsweg om en om afgesloten (ook voor voetgangers!).

 

MOOK EN MIDDELAAR

In Mook en Middelaar zijn dit jaar geen werkzaamheden. Wel ligt op het emplacement Molenhoek een depot voor ballast (opslag spoorgrind) en een depot voor de dwarsliggers (de bielzen waarop de spoorstaven rusten). Gedurende de werkzaamheden is er continu laad- en losverkeer.. Voor de werkzaamheden aan de Maaslijn zijn er dagelijks, 24 uur per dag, kranen aanwezig om de wagons te laden. Er rijden treinen met ballast (spoorgrind) vanaf Mook naar Nijmegen. De Bovensteweg / Lindenlaan kan - tijdens het laden vanuit het depot - gestremd zijn, omdat de treinen zo lang zijn dat ze de overweg Bovensteweg / Lindenlaan kunnen bezetten.

 

ALLE LOCATIES:

In de weken voorafgaand aan de werkzaamheden vinden al voorbereidende werkzaamheden plaats. Na de spoorvernieuwing gaan de opruimwerkzaamheden nog 3 tot 4 weken door. Deze zijn minder intensief, maar omwonenden zouden hiervan nog enige hinder kunnen ondervinden.

 

Bron: ProRail

 

Top

 

Visitekaartje

Foto Ed van Alem

 

De stoomlocomotief aan de Brabantweg in Gennep is binnenkort al 25 jaar het visitekaartje van het Niersstadje. En dat wordt gevierd; na een toespraak door de voorzitter van de voormalige werkgroep ‘Loc 94 naar Gennep’ wordt dinsdag 1 mei om half elf ‘s morgens een herinneringsbord op de locomotief bevestigd. Om de loc klaar te maken voor het grote feest, is hij de afgelopen tijd grondig schoongemaakt.

 

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger woensdag 25 april 2007

 

Top