Wagenwerkplaats Blerick

Actueel

22 december 2006: Treinenhobby Marlo mogelijk dankzij zijn ‘vrouw van goud’

17 juni 2006: Interesse Gilde in werkloods NS

 

26 november 2005: Grumpy WD 70031 wordt opgelapt

23 augustus 2005: Onenigheid Venlo en provincie over rijksmonumenten

 

19 juni 2004: Dependance spoormuseum in Blerick

19 juni 2004: Een vervoersmuseum in een monument

 

 

 

Treinenhobby Marlo mogelijk dankzij zijn ‘vrouw van goud’

Zijn liefde voor treinen voerde hem van Woerden naar Blerick Marlo Snel trekt al jaren de kar bij het opzetten van een Vervoersmuseum in Blerick.

 

BLERICK

Door Marijn Gommans

foto: Vincent van den Hoogen

Marlo Snel op zijn favoriete plek: in de voormalige werkplaats van de NS in Blerick.

Marlo Snel (56), geboren in Woerden, is al vanaf zijn vijftiende helemaal gek van treinen. Zijn liefde voor alles wat met spoorwegen te maken heeft, voerde de gepensio­neerde brandweerman an­derhalf jaar geleden van Woerden naar Blerick.

 

Daar is hij als vrijwilliger de drijvende kracht achter het Vervoersmuseum, dat in de oude werkplaats van de NS gerealiseerd wordt. Met zijn zwarte hondje Bobby is hij bijna elke dag te vinden op het immense terrein. Zijn vrouw, zoon en één van zijn dochters zijn mee verhuisd. “Mijn vrouw is er één van goud. Ik krijg alle vrijheid van haar om mijn hobby uit te oefenen”, vertelt Mario.

In de voormalige NS-werkplaats zijn vrijwilligers van Stibans, een stichting van treinliefhebbers die oude locomotieven en wagons restaureren, en van de stichting Boei, die het monumentale pand beheert, druk bezig ­met het renoveren van oud spoorwegmaterieel. Onder de bezielende leiding van Mario. Dankzij zijn inzet zijn ­er contacten met de politiek, met banken en met scholen gelegd. Leerlingen van praktijkschool ‘t Wildveld en Gilde Opleidingen helpen mee met het opknappen van een oude goederenwagon. Mar­lo: “Zij vinden het prachtig om te doen. Ze hebben hier iets waar ze concreet aan kunnen werken.”

 

In de oude fabriekshal schijnt door de ramen af en toe een straaltje zon. Tientallen antieke locomotieven en wagons staan er te wachten op een opknapbeurt. Een oude Daf-bus is omgebouwd tot kantine. Er brandt een kacheltje en er staat zelfs een kerstboom naast de bestuurdersstoel. Er wordt veel gelachen onder de vrijwilligers. Pierre Velmans, vrijwilliger van Stibans: “We zijn allemaal even gek; het klikt gewoon. Iedereen doet zijn ditje en zijn datje, want Snel zit ook met op zijn gatje.” Een lachsalvo klinkt door de oude bus. Dat de ongeveer twintig vrijwilligers het naar hun zin hebben in de loods blijkt ­uit het feit dat ze met hart en ziel werken aan het restaureren van de oude wagons. Houtje voor houtje worden ­de onderdelen eruit gehaald om vervolgens genummerd te worden. Want “alles heeft zijn functie”. In de oude wagons zitten stoelen die opnieuw bekleed worden met het groene velours, waar ­vroeger de beau monde van het Nederlandsche volk op zat. “Die zitten heerlijk”, weet Marlo. Trots laat hij vervol­gens een lichtblauwe Scania­bus zien. “Die wagen heb ik zelf gekocht. Het is de bedoeling dat we die helemaal op­knappen en dat we daar straks de materialen in gaan vervoeren.”

Aan het eind van het volgend jaar willen de vrijwilligers open huis houden om het publiek eens een kijkje te gunnen achter de schermen. “Dan houden we ook een. show met modelsporen. Komen er ook wat centen binnen. Om deze gebouwen op te knappen is enorm veel geld nodig,  maar dankzij de inzet van vrijwilligers en leerlingen scheelt het al de helft”, vertelt Marlo, die thuis wel honderdvijftig modeltreinen heeft.

 

De oude NS-werkplaats is één van de grootste industriële rijksmonumenten in Nederland, maar is vrij onbekend.(...)”, zegt Mario Snel.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger vrijdag 22 december 2006

Top

 

 

 

Interesse Gilde in werkloods NS

DOOR PAUL SEELEN

 

BLERICK - Gilde Opleidingen wil de voormalige Werkplaats van de NS op het rangeerterrein in Blerick gaan gebruiken als leerling-bouwplaats. Leerlingen kunnen “al lerend” het vervallen rijksmonument op knappen.

Th. van de Laar, directeur Techniek van Gilde Opleidingen, heeft gesprekken gevoerd met Stibans, de vereniging die de loods gebruikt om historisch spoormaterieel te restaureren, en ondernemers. Hij zet nu voor de NS en gemeente Venlo plannen op papier. Van de Laar denkt in Blerick twee vliegen in één klap te slaan. In de Werkplaats kunnen leerlingen in de praktijk het vak leren. Daarnaast kan historisch erfgoed gered worden. “En als de buitenwereld ziet wat we hier realiseren, komt dat het imago van het vak techniek ook nog eens ten goede.” Van de Laar heeft ook al gedacht over een - multifunctionele - bestemming: ,,Een museum voor transport en logistiek met historische treinstellen en automobielen. Daarnaast moet er ook de mogelijkheid komen om techniek te promoten.

Voor de restauratie is 2,5 miljoen Euro nodig. Om dat bij elkaar te krijgen, zal een stichting gevormd moeten worden. De Werkplaats in Blerick (1890-1968) is een van de grootste industriële monumenten van Nederland. Begin vorige eeuw werkten er 350 mensen. Het gebouw met zijn typische zaagdak verkeert in slechte staat.

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger zaterdag 17 juni 2006

Top

 

 

Grumpy WD 70031 wordt opgelapt

Paul Seelen, foto © Vincent van den Hoogen, Sibans

Grumpy, cabine en neus gescheiden om transport mogelijk te maken, staat klaar in Blerick om afgeladen te worden.Blerick - Door de geallieerden zestig jaar geleden aangevoerd op een van de Normandische invasiestranden. Sinds gisteren in Blerick om gerestaureerd te worden: Grumpy.

Raymond van den Hoven is er speciaal voor uit Utrecht gekomen. Staat zich te verbijten in de waterkou. Dan, eindelijk. Het lange wachten wordt beloond. Luid getoeter. Een gigantische truck met oplegger draait het weggetje op naar de voormalige Centrale Wagen Werkplaats van de NS op het rangeerterrein van Blerick. Neus en cabine gedemonteerd om transport op de veerboot mogelijk te maken. Raymonds ogen twinkelen...

Stibans, de landelijke vereniging die zich inzet voor het behoud van historisch treinmaterieel, heeft weer een nieuwe aanwinst. Een zwarte diesellocomotief die gekocht is van een museumspoorlijn in het Engelse Bristol. Raymond van den Hoven heeft de geschiedenis van de loc uitgeplozen. ,,De Grumpy, genoemd naar een van Sneeuwwitjes zeven dwergen, dateert uit de Tweede Wereldoorlog. Op de cabine is nog steeds te lezen: WD (War Department) 70031. De geallieerden brachten locs als deze in 1944 en 1945 met schepen naar de invasiestranden van Normandië. Ze werden op het continent ingezet voor (troepen)transporten, vervoer in munitiedepots en dergelijke. Na de oorlog heeft de NS een aantal machines overgenomen. Ze hebben een tijd in Friesland rondgereden. Daarna zijn er nog een aantal gebruikt door de mijnen in Zuid-Limburg.''

Grumpy heeft waarschijnlijk in 1978-79 voor het laatst dienst gedaan. ,,De oliemaatschappijen BP en Esso'', weet de Stibansman, ,,gebruikten hem voor het rangeren van tankwagens''.

Zevenduizend euro heeft Stibans voor de historische loc neer moeten tellen. ,,Eigenlijk ging het ons alleen om de motor'', zegt Van den Hogen. ,,In Holland knappen we momenteel een zusje van Grumpy op, een motor missen we nog.''

De landing in Normandië, juni 1944Het karkas van de dieselloc wordt gerestaureerd in Blerick. De vereniging wil hem daarna graag overdoen aan het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon, als men daar in interesse heeft. ,,Maar het zal nog wel enige maanden duren voor het zover is'', haast Marlo Snel, beheerder van de Blerickse loods, zich te zeggen. ,,Het werk moet gedaan worden door vrijwilligers. En die hebben niet altijd tijd. Bovendien, we hebben meer materieel onder handen.''

Snel heeft overigens nog meer leuk nieuws voor treinenliefhebbers. 3december zal een oude stoomtrein van Den Haag naar Venlo rijden - aankomst half elf 'sochtends. Op het station in Venlo zullen de reizigers overstappen op treinstellen met een Duitse stoomloc en dan oostwaarts gaan.

 

 

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger zaterdag 26 november 2005

Top

 

Onenigheid Venlo en provincie over rijksmonumenten

Van onze verslaggever

 

Venlo - De gemeente Venlo vindt dat de provincie de komende jaren onterecht geen rijkssubsidies naar Venlo doorsluist voor omvangrijke restauraties van monumenten. Venlo komt hier toch al erg veel geld op te kort en wil de rijkssubsidies daarom vanaf 2011 weer zelf rechtstreeks van het Rijk krijgen.
Voor het provinciale restauratieprogramma 2005-2010 had Venlo subsidie aangevraagd voor het industriële Nedinscocomplex, de voormalige NS-werkplaats in Blerick, de voormalige pastoors- en kapelanie- en kosterwoning plus repetitielokaal bij de Sint-Martinuskerk, Huize Schreurs, een schuur bij de kapel van Genooi en de villa aan de Hogeweg 76. De provincie heeft al deze projecten afgewezen. Venlo wil ook nog subsidie voor de zuidvleugel van het klooster aan de Sint-Michaëlstraat 7 in Steyl. Daar moet de provincie nog over beslissen.
Venlo behoort tot de paar Limburgse gemeenten die recht hebben op rechtstreekse rijkssubsidies voor restauraties van rijksmonumenten. De provincie verdeelt het rijkssubsidiebudget voor de rest van Limburg. Volgens de gemeente Venlo heeft ze een aantal jaren geleden met de provincie afgesproken dat deze ook de Venlose gelden mag verdelen, omdat Venlo ze toch niet elk jaar op krijgt. Voorwaarde was wel dat Venlo áls het een groot restauratieproject heeft, dan wel subsidie krijgt. Voordeel van de constructie was dat de Venlose rijkssubsidies dan in elk geval in Limburg zouden blijven.
Venlo is er nu ontevreden over dat de aangevraagde projecten niet door de provincie zijn gehonoreerd. ,,Het meeste geld gaat naar kerken'', aldus een woordvoerder van de gemeente. Gedeputeerde O.Wolfs (Cultuur, PvdA) zegt dat de subsidies ,,op grond van een objectief puntensysteem van de Monumentenwacht worden verdeeld en dat het daarbij niet uitmaakt of het nu om een kerk of ander gebouw gaat.'' Verder is van belang of er een concreet restauratieplan ligt dat voor de rest goed gefinancierd is. De Venlose woordvoerder zegt daarop dat ,,het in de praktijk wél op kerken neerkomt.''
Venlo krijgt per jaar rond de driehonderdduizend euro aan rijkssubsidies voor restauratie van monumenten. De komende jaren gaat dat knelpunten opleveren, zegt de Venlose woordvoerder. Zo wordt het subsidiabel deel van restauratiekosten van het Nedinscocomplex geschat op drie miljoen euro. De NS-werkplaats is begroot op 2,5 miljoen en de religieuze dienstwoningen bij de Sint-Martinuskerk samen op twee miljoen.

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger dinsdag 23 augustus 2005

Top

 

Dependance spoormuseum in Blerick

Opmerking Webmaster:

In tegenstelling tot hetgeen in de onderstaande artikelen het volgende:

Dit artikel is tot stand gekomen door een gesprek van de redacteur Twan Mientjes van Dagblad de Limburger met enkele leden van de initiatiefgroep tot het opzetten van een museum/werkplaats in de voormalige Wagenwerkplaats in Blerick. Deze initiatiefgroep bestaat uit verschillende leden van verschillende verenigingen en stichtingen.

Ikzelf maakte deel uit van de initiatiefgroep, echter ik ben geen bestuurslid van Stibans. Wel draag ik Stibans een warm hart toe.

De uitspraken in het vraaggesprek zijn dan ook als lid (leden) van de initiatiefgroep gedaan en niet als Stibans-vrijwilliger.

Het complex is niet toegankelijk; het ligt op NS-terrein waar strenge regels gelden.

De opslagloods van het Nederlands Spoorwegmuseum is afgesloten en niet toegankelijk.

 

Voor eventuele reacties aan mij, stuur een e-mailtje aan de webmaster

Meer informatie over Wagenwerkplaats Blerick is te vinden op de website van Stibans.

 

 

Twan Mientjes

Blerick - Het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht is bereid mee te werken aan de oprichting van een dependance in Blerick. Het gaat om de voormalige NS-werkhallen uit 1890, met 7000 vierkante meter een van de grootste industriële rijksmonumenten in Nederland.

Het complex wordt gehuurd door de Stichting tot Behoud van Af te voeren Nederlands Spoorwegmaterieel (Stibans). Er staan zo'n twintig antieke locs en treinstellen. Het museum stalt en restaureert ze in Blerick omdat het museum met nieuwbouw bezig is. ,,Ook na de opening daarvan hebben we niet genoeg plaats in Utrecht. We willen in Blerick blijven stallen en restaureren'', zegt conservator L. van Marion.

Met steun van het Spoormuseum wil Stibans van de voormalige NS-hallen een voor het publiek toegankelijke museumwerkplaats maken. Het publiek kan dan treinen én restauraties bezichtigen. Verder wil Stibans er oude vrachtauto's repareren en tentoonstellen. Ook komen er historische foto's en informatiepanelen.

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger zaterdag 19 juni 2004

Top

 

Een vervoersmuseum in een monument

Opmerking Webmaster

Twan Mientjes

Blerick - Vervoersstad Venlo moet een vervoersmuseum maken van de vroegere NS-werkplaats in Blerick, vindt vrijwilligersgroep Stibans.

Het is sinds 2002 één van de grootste industriële rijksmonumenten van Nederland, maar vrijwel onbekend. Nog minder bekend is wat er binnen in de gigantische hallen van de voormalige NS-werkplaats in Blerick staat: een twintigtal antieke treinen en een fiks aantal oude vrachtauto's.

Wie met de trein langs de Eindhovenseweg rijdt, ziet het gebouw slechts vluchtig. Per auto is de voormalige NS-werkplaats aan de Marconistraat slechts via een doodlopende slingerweg te bereiken. Wie zich die moeite neemt, wordt echter verrast.

Een fabriekscomplex van liefst 7000 vierkante meter uit 1890. Traditionalistische architectuur in rode baksteen, met gele speklagen en lisenen, en rondboogvensters in ijzeren sponningen. Meest opvallend zijn de golfplaten zaagtanddaken. Het enige gebouw in zijn soort in Nederland. Hier werden tussen 1890 en 1969 wagons opgeknapt. Er werkten zo'n 160 ambachtslieden. Vlakbij ligt nog altijd de Blariacum-buurt, een tuindorp in Engelse stijl waar het personeel woonde.

In 1969 concentreerde de NS al haar reparaties in Amersfoort. 'Blerick' kwam leeg te staan. Van Gend & Loos en Frans Maas gebruikten de hallen daarna als opslagplaats. Sinds 2002 verhuurt NS Vastgoed de werkplaats aan de landelijke Stichting tot Behoud van Af te voeren Nederlands Spoorwegmaterieel (Stibans). Een stichting van treinliefhebbers, die oude locomotieven en wagons restaureren, en vaak ook modelspoorclubs vormen. Bestuurslid Gerard Drost vertelt trots dat er in het rijksmonument en aanpalende loods meer dan twintig oude locs en wagons staan. ,,Sommige zijn van ons. We knappen ze hier op. De meeste zijn echter van het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht, die onze werkplaats gebruikt als depot en restauratiewerkplaats.'' Een rondgang door het rijksmonument is adembenemend. Wat een sfeer, wat een gebouw. De oudste loc die er staat is de 2104 oftewel de Blikken Tinus, een stoomloc uit 1914, gemaakt door de Berliner Maschinenbau AG vorher L. Schwartzkopff Berlin. Andere paradepaardjes zijn een Engelse stoomloc uit de jaren veertig, en de Diesel 3 die in 1934 de eerste diesellocomotief in Nederland was. Opvallend is ook een postrijtuig uit de jaren dertig. Verder staan er een zogeheten groene muizenkop (1936) en hondenkop (1954). Ook staan er oude vrachtauto's, waaronder een Renault en Scania uit 1955 en een DAF Torpedo uit 1960. Gerard Drost: ,,Waarom zouden we hier niet een vervoersmuseum annex werkplaats van maken? Venlo is vervoersstad bij uitstek, maar besteedt daar in historische zin nergens aandacht aan. Het Nederlands Spoorwegmuseum wil meewerken, en er staan in de regio tal van oude vrachtauto's bij particulieren die hier opgeknapt kunnen worden en een plek kunnen krijgen. We kunnen hier ook stageplaatsen bieden voor lassers en timmerlieden. Het gebouw zelf alleen al is uniek. Fotoclubs zijn er helemaal idolaat van. En we kunnen er informatiepanelen met historische foto's neerzetten en modeltreindagen houden.''

De afdeling Venlo van Stibans bestaat slechts uit een tiental goedwillende amateurs. Restauratie van de werkplaats kost veel geld. Drost: ,,Dat is maar eenmalig. Er zijn best geïnteresseerde vervoersbedrijven en subsidies voor te vinden. Nu al krijgen we van Scheuten Glasindustrie glas aangeleverd om de ramen hier te repareren.'' Exploitatie zal moeilijker zijn. ,,Maar er zijn vrijwilligers genoeg voor. (...) .'' Conservator Lex van Marion van het Nederlands Spoorwegmuseum, dat nu jaarlijks zo'n 160.000 mensen trekt, steunt het idee. ,,Een museum gaat wat ver, maar een museumwerkplaats kan heel goed. We willen Blerick aanhouden als reserve-opslagplaats voor ons materieel, dat we toch niet allemaal tegelijk tentoon kunnen stellen in Utrecht. Ook voor onderhoud en reparaties van onze spullen is Blerick geschikt.''

Een woordvoerster van de eigenaar van het rijkmonument in Blerick, NS Vastgoed, is iets terughoudender. ,,Restauratie is duur. Stibans zit er nu weliswaar gratis, maar we streven wel naar verhuur. Maar als Stibans een partner inbrengt, valt er te praten.'' Gerard Drost reageert instemmend. ,,Dat is precies waar we naar op zoek zijn. Iemand uit de vervoerswereld met statuur, die geïnteresseerd is in ons initiatief, en die deuren voor ons kan openen.''

Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger zaterdag 19 juni 2004

Top